Tre tips til personlig virksomhedskommunikation på Facebook

-Af Søren Pedersen, Tekstzonen.dk

Du har garanteret set de første tusindvis af virksomheder og organisationer på Facebook. I dag har de fleste virksomheder nemlig en side på Facebook.

For mange er den tilstedeværelse en bevidst corporate communication strategi, hvor kommunikationsindsatsen skal opbygge relationer til alle virksomhedens stakeholders og interessenter. Og så er der virksomhederne, der ikke slår kommunikationsplaner med store ord op, men er på Facebook, fordi alle andre er det.

Uanset om din virksomhed er på Facebook som et led i en større imagekonstruktion eller blot fordi andre forretninger bruger sociale medier, så er der en universel regel, du skal bide mærke i:

Du bør tale i øjenhøjde med din målgruppe og henvende dig personligt. Det får du 3 gode råd til her.

Brug personlige pronominer:

At hvad for noget? Bare rolig, personlige pronominer er ”jeg”, ”du”, ”I” osv. Og det er vigtige ord i din kommunikation, fordi du ved at anvende ”du” (som jeg blandt andet gør igennem dette indlæg) taler direkte til din modtager. Det gør automatisk teksten mere personlig og relevant for læseren, ligesom han eller hun får lettere ved at forholde sig til indholdet. Det handler jo om læseren selv.

Skriv i en personlig tone (men husk målgruppen):

Tænker du, dine følgere fortsat vil ”like” din side, hvis du kommunikerer lige så kedeligt som en dansk kommune, der beskriver genbrugsordningen i kedeligt kancellisprog? Nej, vel?

Din virksomhed har garanteret sine egne særtræk og selvstændige syn på mange område. Den har sikkert også en særlig grafisk stil, som den følger, og måske endda også et værdisæt og en klar vision. Derfor skal den naturligvis også have sit eget sprog. Kommuniker derfor med din målgruppe i en passende tone og hver konsekvent, så stilen bliver genkendt.

Husk dog at tænke på netop målgruppen. Sælger du haveudstyr kan du sagtens starte med et frisk ”Savner du ordentligt udstyr til dine grønne fingre?”, men er du en bedemand skal du nok gribe til en mindre ligefrem og mere defensiv kommunikationsform. Formidling er afgørende for folks opfattelse af din forretning. Sørg desuden for at anvende samme tone på alle dine platforme, så du er let genkendelig.

Vær engageret:

Hvis din kommunikationsindsats begynder at virke, og dit publikum engagerer sig i dit indhold, skal du naturligvis gengælde kærlighedserklæringen.

Dine opslag giver absolut bedst ROI, når de er en del af det news feed, der kører hos brugerne. Samtidig er en af de største forcer ved Facebook at bygge et community, hvor du opbygger tillid til dine fans / følgere. Derfor sker en stor del af magien først e-f-t-e-r dine opslag, nærmere bestemt i situationen hvor du bygger bro mellem dit brand og dine kunder.

Desværre kan disciplinen være tidskrævende, og derfor siger mange, at de ”ikke har tid til at svare på alle kommentarer og beskeder”. Men tænk på dig selv. Afventer du ikke svar, når du har kommenteret? Ville du gide at involvere dig i et brand, hvis du sidder med en forventet risiko i forhold til at blive brændt af?

Brug hellere 2 minutter på at svare en person. Det får ham eller hende til at føle sig set og bekræftet, og det resterende publikum ser, du tager dine fans seriøst.

Ønsker du at skrue helt op for charmen – og selvfølgelig gør du det – så slut dit svar af med dit navn ved at tilføje ”-Søren”, ”-Peter” eller ”-Maria” afslutningsvis. Det bygger endnu mere tillid og relation mellem dig og din følger.

Har du ikke tid til at svare alle kommentarer, så brug i det mindste ”like” funktionen. Husk at tak kan siges på mange måder.

-Søren.

NB! Dette indlæg er udformet som en del af den digitale alliance mellem Digital Aalborg og Tekstzonen – tekstforfatning til hjemmesider, nyhedsbreve, presse og sociale medier.

Vedligeholdelse af Facebook side for virksomhed

Vedligeholdelse af Facebook side

Vedligehold Facebook side for din virksomhed

En virksomhed skal have en Facebook side lige som den skal have en hjemmeside

Hvis du ligesom så mange andre er oppet med på bølgen og har fået dig en Facebook profil er du sikkert også hurtigt til at, finde ud af at, din virksomhed også skal have en Facebook side.

Det er meget nemt og hurtigt at, lave sig en Facebook side og det koster ikke nogle penge og mange starter selv ud med at, står for siden der tilhøre virksomheden og det starter typisk rigtig godt, med en masse likes og en masse interesse og specielt hvis man er “en af de nye”.

Hvis det så går hen og tager fart og folk faktisk forventer noget fra en når de logger på deres Facebook profil og køre igennem deres feed, men hvad gør de så hvis de ikke ser noget eller mere fra dig? Så bliver de mindre og mindre interesseret, og det kan Facebooks algoritmer sagtens regne ud og straffer dig med at få det man kalder mindre rækkevidde, da du ikke længere er så interessant for dine likes.

Det er vigtigt at, du skaber et personligt ligesåvel som et professionelt forhold til dine “likes” på din virksomheds Facebook side, og det kan gøres på rigtig mange forskellige måder.

Jeg har selv været med til at, skabe nogle Facebook sider og administrer Facebook sider med og ud stor succes. Det der gør sig gældende for alle de gange jeg har haft stor succes er at, kende sine likes/kunder.

Ens likes føler at, de kender dig eller din virksomhed og det er også en af grundende til at, de vælger at, give dig et like og vise interesse. Derfor skal du også give dem noget igen og det gør du kun ved at, lære dine likes at, kende på Facebook.

Guide: Kom i gang med Facebook annoncering

Facebook annoncer

Annoncer på Facebook

Hvordan opretter man egentlig en Facebook annonce?

Det hele skal selvfølgelig starte med at du har en profil på Facebook, hvis du endnu ikke har en Facebook profil kan du oprette en gratis profil her.

Når du har oprettet din profil skal du gøre op med dig selv, hvad du gerne vil annoncere med eller for. Der findes rigtig mange mennesker der prøver at annoncere på Facebook, men ender oftest med at smide deres penge ud af vinduet, da de ikke ved hvad de laver eller hvordan man skal annoncerer på Facebook.

Du kan med en nemt med en detaljeres opsætnings guide fra Facebook oprette annoncer, uden det store kendskab til Facebook annoncerings værktøjer.

Guide til Facebook annonce

Facebook har lavet en udførlig guide der viser hvordan du kommer i gang med annoncering på Facebook rigtig hurtigt.

Guiden hedder “Hvordan opretter jeg en Facebook-annonce?” og du kan finde det ved at klikke på linket. Når du har klæikket dig ind på annoncen vil du kunne se Facebooks guide til annoncering og efterfølgende oprette en annonce.

Reklame på facebook

Reklamer du for din virksomhed på Facebook skal du gøre det rigtigt.

Facebook er efterhånden ikke bare et social medie, men et social medie med så stor magt og bred målgruppe, at det for nogle mennesker fungere som en infrastruktur. Derfor skal man være meget omhyggelig når man vælger at sprede sit budskab ved at reklamere på Facebook.

Træk en vinder til din Facebook konkurrence

Træk en vinder til din Facebook konkurrence

Guide: træk vinder til Facebook konkurrencen

Find hurtigt og nemt en vinder til din Facebook konkurrence

Hvis du har laver en konkurrence på Facebook og gerne vil trække en vinder kan du gøre det nemt og hurtigt med et smart dansk værktøj, du skal blot indtaste linket til dit opslag hvor din Facebook konkurrence kører og så bliver der automatisk trukket en vinder blandt kommentarer, likes, eller bege dele.

Du vælger også selv hvor mange vindere der skal trækkes til konkurrencen og du kan benytte dig af værktøjet på den danske hjemmeside der hedder Socialpunch.dk. Det er ganske gratis og det virker utrolig godt og nemt. Du kan se en  kort videoguide til hvordan du trækker en vinder til din Facebook konkurrence her.

Lav konkurrencer på Facebook

Hvis du har en Facebook side hvor du holder dine kunder opdateret omkring din virksomheds aktivitet, så er det en rigtig effektiv markedsføring at lave en konkurrence på en Facebook side. Hvis du endnu ikke er gået i gang med, at lave konkurrencer på din Facebook side, så vil jeg anbefale dig, komme i gang hurtigst muligt. Facebook konkurrencer er en effektiv markedsføringsmetode, og du vil få rigtige gode resultater ud af det hvis det bliver gjort korrekt. Det er vigtigt, at man overholder regler og vilkår fra Facebook når der laves Facebook konkurrencer.

Hvis du er i tvivl om hvordan du skal lave din Facebook konkurrence kan du kontakte os hos DigitalAalborg.dk, for yderligere hjælp.

Jul på facebook

Jul på facebook

Tid til at holde jul på Facebook

Er din virksomhed klar til juletiden på sin facebook side?

Du kan også skabe opmærksomhed omkring din virksomhed i julen på facebook.

Julen og juletiden er over os og det ved dine kunder allerede godt, så derfor er det måske en god idé at overraske dem med noget spændende i år. Undgå at komme med alt det klassiske vi kender fra online julekampagner. På den måde sikre du dig unikt indhold på din facebook side og skiller dig ud fra dine kollegaer i branchen.

En kollega jeg har fra USA der vedligeholder en Facebook side for et amerikansk firma der sælger babyudstyr, har lagt en rigtig smart plan for deres Facebook julekampagne. De har nemlig forberedt at de ville bede deres kunder om at lave en video hvor de skal synge en julesang. Og den bedste video vil så blive vist på hjemmesiden henover de sidste dage i juletiden som en hilsen til firmaets kunder.

Firmaet satser på at det vil skabe en god og viral omtale på Facebook, og vil kunne danne flere likes og mere interesse.

Thomas Bigum giver en videohilsen

Thomas Bigum

En videohilsen fra Thomas Bigum

Thomas Bigum er en vildt inspirerende mand

Jeg finder Thomas Bigum utrolig inspirerende og motiverende i forbindelse med mit arbejde. Derfor kontaktede jeg ham direkte, på Facebook. Se hvad der kom ud af det 🙂

Thomas Bigum fra Bigum&Co er utrolig god til at lave videoer og dele den viden han har, omkring Social Media Marketing. Udover at lave gode videoer, er Thomas også god til at puste til ens motivation og fortælle hvad man kan/skal gøre for at opnå større og bedre succes på de sociale medier.

Det hele startede med en besked til Thomas, på Facebook:

Hej Thomas!

Du er virkelig virkelig inspirerende at høre på. Al min respekt går til dig. Jeg bor i Thailand og er i øjeblikket ved at starte et firma der tilbyder social media marketing. Du har været en kæmpe inspiration for mig, og det er især én video der har gjort det (Denne her:https://www.facebook.com/video.php?v=1115920131754287). Når jeg engang har råd og ikke skal leve af kop nudler, vil jeg også på et af Jeres kurser, uden tvivl Humørikonet smile. Men jeg vil jeg gerne skrive et indlæg om dig og den inspiration du har været. I den forbindelse vil jeg gerne spørge om jeg må have lov til det? Og om jeg må snuppe et af dine fine billeder til mit indlæg?

Jeg vil se frem til at høre fra dig!

Bliv endelig ved med at være dig selv, vi andre lærer og bliver gladere af det.

De bedste og varmeste hilsner
Rami Najmi

Så svarer Thomas Bigum mig tilbage med den gladeste besked hvori at han skriver jeg selvfølgelig gerne må bruge billeder og skrive et indlæg om ham. Dertil spørger han endda om han kan bidrage noget til det og skriver også længere nede i beskeden at jeg må gerne stille et par spørgsmål, men hvis jeg kan nøjes med at stille et enkelt spørgsmål, så får jeg en god solid video på 2-4 minutter (se videoen længere nede).

Så jeg går i tænkeboks og tænker over det spørgmsål jeg nu engang skal stille Thomas. Jeg begynder at tænke over hvad der fik mig til at følge og lære af de videoer Thomas laver og det som hurtigt faldt mig i tankerne efter at jeg havde set et par stykker igen, var at hans personlighed gjorde ham mere interessant at høre på. Jeg sammenligner det lidt med den “seje” skolelære man gerne ville høre på i timerne. Det er i hvert fald det der gør at jeg finder videoerne mere interessante og har gjort at jeg har lært meget i forbindelse med det arbejde både Thomas og jeg laver. Nå.. Men tilbage til spørgsmålet. Det spørgsmål jeg kom frem til at jeg vil stille Thomas, er:

“Hvor stor en betydning, har ens personlighed for succes på de sociale medier?”

En af de grunde der gjorde at jeg faldt på netop dette spørgsmål, var at jeg synes Thomas har en personlighed der fanger folk lidt nemmere, end andre der laver videoer på samme måde. Derfor tænkte jeg hvor hvor en effekt det så måtte have, for ens arbejde med Social Media Marketing. Og ganske rigtigt, så har det skam noget at sige hvis man spørger Thomas Bigum.

Du kan høre hvad Thomas svarede på mit spørgsmål, i videoen nedenfor –

Gør som mig og følg Thomas BigumGoogle+, Faceook, Twitter og Youtube

Facebook opdatere Messenger

Facebook Messenger

Med Facebook Messenger kan du nu søge på 1.5 millarder brugere

Facebook Messenger afdelingen meddelte at der blev åbnet for funktionen den 27 oktober.

Hvad betyder den nye opdatering i Facebook Messenger?

Det vil sige at du kan nå indtaste et helt vilkårligt navn, og selvom du ikke er venner med personen, vil du kunne se personen i søgeresultaterne og kontakte personen. Du vil derfor kunne kontakte personer du ikke som sådan har nogen relation til. Før i tiden kunne du kun søge på dine venner der havde Facebook Messenger. Det er altså blevet lavet om nu, og du har nu mulighed for at søge mellem de 1.5 milliarder brugere der findes på Facebook Messenger.

Lidt skræmmende mener nogle person-data folk fra USA, mens andre mener at det er en god måde at åbne op for kommunikationen op.

Ny funktion i Facebook Messenger

En ny funktion vil også være at hvis du i fremtiden modtager beskeder fra personer du ikke før har haft kontakt med, ville du have mulighed for at Acceptere eller Afvise samtalen.

Facebook søgning er blevet forbedret

Facebook søgning

Med en facebook søgning kan du snart søge på mere end 2 trillioner opslag på facebook

Efter en opdatering tilbage i December 2014 blev facebook søgning opdateret med mulighed for at søge i venners opslag

Nu bliver facebook søgningen altså opdateret igen og vil snart vise resultater fra sider, grupper og alt andet relevant indhold som du eller dine venner følger.

Udover at vise indhold fra dine egne eller dine venners interesser vil du i den nye facebook søgning også kunne finde populære opslag på facebook. Den nye facebook søgning er i øjeblikket kun i brug på den engelske version af Facebook. Det vides endnu ikke hvornår den danske version af Facebook kan gøre brug af den nye Facebook søgning

“When something happens in the world, people often turn to Facebook to see how their friends and family are reacting,” siger Facebooks Vice President of search Tom Stocky i et blogindlæg og den nye facebook søgning. “Today, we’re updating Facebook Search so that in addition to friends and family, you can find out what the world is saying about topics that matter to you.”

Her er Facebooks beskrivelse af opdatering (vil blive tilgængelig på iPhone, Android og web version. Dog ikke i Danmark endnu):

  • Better search suggestions: When you tap into the search box and start typing, we’ll now offer timely, personalized search suggestions. As you type, we’ll highlight things that are happening right now so you can follow popular stories as they unfold.
  • Search results with public posts and posts from friends: When you search, you’ll now see the most recent, relevant public posts along with posts from your friends. Search results are organized to help you cut through the noise and quickly understand what the world is saying about a topic in the moment. You also can pull-to-refresh and see the latest public posts.
  • Find public conversations with search: When a link gets shared widely on Facebook, it often anchors an interesting public conversation. Now there’s a new way to quickly dive into that discussion. With one tap, you can find public posts about a link, see popular quotes and phrases mentioned in these posts, and check out an aggregate overview of sentiment. This feature is a first step—we look forward to people using it and giving us feedback so we can make it even better.

Vil du gerne have søgeoptimeret din facebook side? Kontakt os hos e-Manager.dk og lad os hjælpe dig.

Hvordan laver man en Facebook side?

Er du i tvivl om hvordan laver man en facebook side?

Er du i tvivl om hvordan man laver en Facebook side?

Se her hvordan du hurtigt opretter din egen Facebook side.

Få flere kunder og hold dine kunder opdateret med en Facebook side!

Hvis du gerne vil oprette en Facebook side, kræver det først og fremmest at du har en Facebook profil. Hvis du allerede har en Facebook profil, så kan du blot klikke på dette link for at oprette en side på Facebook: Klik her for at oprette din side på Facebook.

Herefter skal du så inddele den kategori din side skal være i og efterfølgende vil du så bleve bedt om at indtaste nogle praktiske oplysninger for din facebook side. Når disse hurtige og nemme trin er gennemført vil du have en velfungerende side på Facebook. Nu skal du blot invitere dine venner til at synes godt om din side og skabe en masse relevant og interessant indhold.

Derfor skal du have en Facebook side

Det er en god idé for dig som virksomhed at oprette dig en side på Facebook. Der findes rigtig mange mennesker der søger efter en virksomhed på Facebook, for at finde mere information. Her er det et godt tegn til kunden, hvis han eller hun kan finde virksomheden på facebook. Denne detalje viser at virksomheden har interesse i at kunden får de rigtige oplysninger og skaber derfor tryghed hos kunden.

Hvis du har brug for hjælp til din Facebook side eller ønsker den helt rigtige Facebook markedsføring, så kontakt os hos e-Manager.dk

Facebook shop på din Facebook side

Facebook shop

Få en facebook shop på din facebook side

Med en facebook shop kan du hurtigt sælge produkter til dine medlemmer

Hvis du har en facebook side i forvejen, kan man sætte en fungerende facebook shop op på den

Hvis du har en facebook side og gerne vil tilbyde dine medlemmer mulighed for at købe nogle af dine produkter, så kan du gøre dette med en facebook shop. Du kan sætte en shop på din facebook side og kører den helt normal webshop. Du kan tilknytte flere forskellige betalingmetoder og meget andet.

Med en shop på din facebook side øger du muligheden markant i forbindelse med at du kommer tætter på dine kunder. Du kan se det som en ekstra håndfuld kunder der netop har vist interesse for din virksomhed, ved at like den på facebook. Det er blot at få shoppen sat op på sin side, oprette sine produkter og derefter reklamere for sin shop på facebook siden. Hvis du er interesseret i at høre mere omkring en facebook shop, så kontakt os hos e-Manager.dk.

Sælg dine varer på facebook

Hvis du laver en shop på din facebook side, så kan du nøje udvælge hvilke produkter du ønsker at sælge på din facebook sider. Det fungere nemlig fuldstændig på samme måde som en CMS Webshop. Du har selv kontrol over dine produkter på facebook og kan inddele i forskellige produktkategorier.

Du har ydermere også mulighed for at opdele dine produkter i varianter, som du kender det fra en helt normal webshop. Du kan også tildele dine produkter billeder, beskrivelser og meget andet.