Sticky søgebar hos Google?

Google opdatere deres søgefelt

Det er ikke så længe siden at, Google har testet en sticky header funktion til deres søgefelt sådan at, det følger med når man scroller ned for at, se sine resultater.

Det er noget som vi kender fra rigtig mange hjemmesider og det er en super fedt og brugervenlig funktioner og det undrer mig lidt at, Google ikke har sat denne funktion i værk for lang tid siden. Men jeg tror personligt at, det har noget med at, folk ikke bruger søgeresultaterne så meget funktionelt hvis de blot kan skrive noget nyt i stedet for at, besøge hjemmesiden direkte.

Hvis du synes det er noget mærkeligt noget og ikke rigtig synes det er noget for dig kan du berolige dig selv med at, den kun kommer på desktop versionen i første omgang.

Den store forskel fra den gamle søgebar er at, den nye nu holder sig i toppen af resultatsiden, mens du ruller ned for at se flere søgeresultater.

Du kan læse nyheden her hvis det her interesse: https://searchengineland.com/google-officially-rolling-out-new-search-bar-with-sticky-header-rounded-search-bar-308943

Google keyword tool

Google keyword tool

Google Search Console med keyword tool

Som så mange andre tester man nogle gange sine keywords for at, se hvilken placering de har på Google og nogle af os har også keyword tools til at, holde øje med søgeordene døgnet rundt / 365. Men rigtig mange benytter sig også af Google Search Console til at, overvåge placeringerne på søgeord og det ser ud til at, Google har fundet ud af det og givet os en ekstra service der måske kan give rigtig mange keyword tools udbyder konkurrence.

Jeg fik dette billede (se foroven) frem da jeg Google “spilnu bonuskode 2018” for at, se hvad placering min side spilnu-bonuskode.dk har. Der er selvfølgelig en god grund til at, Google viser dette resultat til mig og det er selvfølgelig fordi at, jeg er logget ind med min Google mail og den mail har tilknyttet mit website til sig via Google Search Console.

Gratis keyword tool fra Google

Dette er et super godt alternativ til de keyword tools der koster penge og hvis man ønsker at, holde øje med sine søgeord på de hjemmeside man, har tilknyttet til Google Search Console så er det oplagt at benytte. Det er ikke sikkert at, du kan se det samme som mig da det muligvis er beta version af det, men du kan da altid prøve dig frem og du skal huske at, være logget ind og tilknytte hjemmesiden til search console.

Hvis du har brug for hjælp til at, tilknytte website til Google Search Console kan du skrive i kommentarfeltet så skal jeg nok lave en hurtig guide, men ellers er det bare god arbejdslyst :-).

Fjern SPAM trafik i Google Analytics

Fjern SPAM trafik i Google Analytics

Blokér SPAM i Google Analytics

Hvis du benytter dig af Google Analytics til at overvåge trafik og besøgende på din hjemmeside, så vil du sikkert kunne nikke genkendende til en masse mærkelig trafik fra udlandet. Trafikken er med til at gøre det svært at få et komplet overblik over sine rapporter da det påvirker dine resultater i Google Analytics.

Du kan fjerne SPAM trafikken ved at sætte filtre op på dine ejendomme i Google Analytics, disse filtre går ind og ekskludere trafik du ikke ønsker at se. Det kan gøres manuelt men også “automatisk”, ved hjælp af et online værktøj kan ud nemlig få sat nødvendige SPAM filtre op i Google Analytics og dermed sikre dig at SPAM trafik ikke længere vises. Du kan finde værktøjet her: Blokér SPAM i Google Analytics, klik her.

Alt det kræver er at du forbinder med din Google konto, så du kan få listet dine websteder og dermed angive hvilke ejendomme filtrene skal sættes op på.

SSL certifikat til hjemmeside

SSL certifikat

Sider med SSL certifikat bliver vist først

Googles Zineb Ait Bahajji meddelte at fremadrettet vil Google forsøge at indeksere HTTPS sider først, før HTTP tilsvarende side. Det betyder at hvis din hjemmesides intern linkbuilding refererer til HTTP URLer, såvil Google forsøge at se om de samme sider findes på HTTPS og hvis de gør vil Google altså indeksere HTTPS-versionen og vise disse sider i søgeresultaterne.

Google sagde bla:
“Today we’d like to announce that we’re adjusting our indexing system to look for more HTTPS pages… Specifically, we’ll start crawling HTTPS equivalents of HTTP pages, even when the former are not linked to from any page… When two URLs from the same domain appear to have the same content but are served over different protocol schemes, we’ll typically choose to index the HTTPS URL.”

Her er kravene fra Google

  • Ingen usikre afhængigheder (scripts,embeds, billeder osv.)*
  • Ikke blokere crawling via robot.txt
  • Må ikke redirect brugere til en usikker HTTP
  • Må ikke indholde rel=”canonical” link til HTTP side
  • Ikke indholder noindex robot meta tags
  • Ikke indeholde on-host udegående links til HTTP URL adresser
  • Sitemap skal liste HTTPS url adresse og ikke HTTP
  • Serveren har valideret TLS certifikat

*Den første er hård og kan ramme mange med en ordentlig mavepuster. Der findes nemlig rigtig mange hjemmesider der bruger billeder, embeds, videoer  og andre scripts på sin hjemmeside der ikke kører via en sikker forbindelse.. Alt dette skal laves om til HTTPS forbindelser for at kunne imødekomme Google nye krav om HTTPS. Google gør det netop for at gøre internettet mere sikkert. Du kan bestille et SSL certifikat til din hjemmeside her (affiliate link).

Test SSL certifikat

Der findes nogle hostingudbydere dertilbyder webhotel med SSL certifikat inkluderet. Andre udbydere tilbyder også at man kan tilkøbe det som en ekstra service, til sit webhotel. Er du i tvivl om din hjemmeside har et SSL certifikat? Test om din din hjemmeside har SSL certifikat her.

Installering af SSL certifikat

Hvis du har brug for hjælp til opsætning af SSL certifikat på WordPress, så kan du kontakte os hos e-Manager.dk. Vi kan hjælpe dig med at installerer SSL certifikat på din WordPress side og gøre den mere sikker for dine brugere, og dermed kan du opnå bedre placeringer i søgeresultaterne hos Google.

Responsivt design

Responsivt design

Responsive hjemmesider får bedre placeringer

Google har de seneste år væres ude med mange nye og store opdateringer, som har haft gode og dårlige konsekvenser for flere hjemmeside ejere. En af de store opdateringer har haft den indflydelse at din hjemmeside vil blive rangeret højere i Google søgeresultater hvis den har et responsivt design. Grunden til det er meget simpel, Google vil give den bedste brugeroplevelse for sine egne brugere.

Har din hjemmeside responsivt design?

Hvis du er i tvivl om din hjemmeside har et responsivt design, kan du selvfølgelig altid teste hjemmesiden på din smartphone. Der findes også flere online værktøjer hvor du kan teste om din hjemmeside er responsiv. Du kan hos ami.responsivedesign.is teste om din hjemmeside har et responsivt design på flere forskellige enheder. Bemærk venligst at værktøjet kun testet om hjemmesider er responsive og altså ikke den mobile version af hjemmeside.

Kan et design laves responsivt?

Hvis du i forvejen har en hjemmeside og dit design ikke er responsivt, så kan du godt få det kodet om så det bliver responsivt. Hvis arbejdet bliver for stort og det er en WordPress løsning, findes der selvfølgelig også et utal af responsive WordPress templates man kan tilpasse til sit design. Har du brug for hjælp til et responsivt design, så kan du kontakte os hos e-Manager.dk

Live blog karrusel fra Google

Google har lanceret en ny blog karrusel

Det blev igår udmeldt fra Google at de har lavet en ny blog karrusel, udviklet specifikt til live blog indhold.

Ifølge Googles udvikler team, skulle det nu være muligt for udgivere at markere indhold, med deres nye blog skema.

Starting today, we are making the markup that powers these live blog carousels publicly available. So, if you’re a publisher interested in improving the way that users find your content in Google Search, head over to g.co/LiveBlogMarkup to learn more.

Google har allerede testet den nye funktion af med flere større samarbejdspartnere som The Guardian, Washington Post og The Telegraph.
Google blog karrusel

Forbered dig på Google pingvin opdatering

Google Pingvin

Den næste opdatering til Google pingving er på vej, siger en talsmand for Google

Optimer din hjemmeside til Google Pingvin opdatering

Det betyder at alle der blev straffet under opdatering sidste år tilbage i år 2014, nu har chancen for at rette op på de fejl der var lavet. Den nyeste opdatering af Google pingvin, skulle være udført således at den arbejder i real time. Det vil sige at Google nu har mulighed for at observere såkaldte “spammy” links. Når disse links er fjernet fra siden, vil man kunne opleve en markant forbedring af ens søgeresultater.

Som så mange andre opdateringer, så vil der altid være vindere og taber når der kommer en opdatering. Forstået på den måde, at Google opdateringer på søgealgoritmer har effekt både negativt og positivt. Så det er en god idé at holde øje med om din side nu lever op til Google Pingvins, nye krav. Det er selvfølgelig altid en god ting at sikre dig at din side, er godt søgeoptimeret. Gør det til en vane og behold dine gode placeringer, eller få bedre placeringer.

 

Hastighedsoptimering af WordPress hjemmeside

Hurtigere hjemmeside, giver bedre placeringer i søgeresultaterne.

Hastighedsoptimering af hjemmeside giver bedre placering

Optimer hastigheden på din hjemmeside

Når Google skal vise dig sine dyrebare søgeresultater, så kigger de på ALT. Herunder også hastigheden. Det vil sige at hvis du har søgeoptimeret din hjemmeside lige så godt som din “kollegas” og at din hjemmeside tager 1 sekunder længere om at loade, ja så vises kollegaens søgeresultat altså over dit.

Google vil give sine brugere det bedste indhold og vil derfor og sørge for at brugere får en god oplevelse på din side de rammer. Det gør de selvfølgelig ikke, hvis det tager lang tid om at loade en hjemmeside.

Når man går ind og optimere load tiden på ens hjemmeside, vil man gå ind og tage et kig på den kode hjemmeside er bygget op i. Her vil man selvfølgelig gå ind og fjerne al unødvendig kodning. I mange CMS systemer, findes der bla. funktioner hvor man kan deaktivere moduler eller plug-ins. Men det er bestemt her man oplever at de stadig bliver loadet når en bruger besøger hjemmesiden. Det er bla. sådan nogle steder at man vil kunne optimere hjemmesiden. Udover det vil man selvfølgelig også tage et kig på billederne der er på hjemmesiden, for at se om man evt kunne optimere målene på billedet for at kunne reducere selve størrelsen på billedet.

Test din egen hjemmesides load tid

Du kan selv teste hvor længe din hjemmeside er om at loade for din bruger. Du kan benytte dig at et gratis værktøj der hedder Pingdom Website Speed test.

Hvis du er i tvivl om hvordan du kan optimere hastigheden på din hjemmeside, eller hvis du ønsker at optimering af load tiden på din hjemmeside, så kan du kontakte DigitalAalborg.dk hvor vi kan hjælpe dig .

Nyhedsbrev med Gmail

Nyhedsbrev med Gmail

Send nyhedsbrev med Gmail

Med en udvidelse til Chrome kan du sende nyhedsbreve med Gmail direkte til dine Gmail kontakter

Udsend nyhedsbreve via Gmail med drag and drop funktioner

Jeg vidste ikke selv at der fandtes en udvidelse til Chrome der hedder Flashissue. Med Flashissue kan du bygge nyhedsbreve op i Gmail og sende nyhedsbrev med Gmail. Det fungere på nogenlunde samme måde, som man kender det fra MailChimps opbygning.

Det eneste du behøver at gøre, er at installere udvidelsen i din Chrome browser.

Efter at du har installeret Flashissue, så vil du i din Gmail nu kunne se et ikon til højre for din “Compose/Skriv” knappe i venstre hjørne. Her skal du klikke for at komme igang med at lave dit nye nyhedsbrev.

Flashissue

Derefter har du så mulighed for at oprette din nye nyhedsbrev liste. Her får du listet alle dine kontakter fra Gmail og kan blot krydse af hvilke du ønsker skal med i listen. Det er også muligt for dig at importere dine tilmeldte via Google Sheet, eller en anden feed liste.

Nu skal du så igang med at bygge dit nyhedsbrev op. Og det kan du gøre på samme metode som du kender det fra MailChimp af. Her har du samme drag and drop funktioner, og har derfor en meget nem, overskuelig og brugervenlig overflade at bygge dit nyhedsbrev op i. Download Flashissue her.

Du kan se en præsentation af Flashissue her

Google RankBrain er et hit!

Google RankBrain

Googles søgealgoritme “RankBrain”

Det RankBrain har til formål at vise et bredere søgeresultat for brugeren

Google RankBrain er dog ikke nogen erstatning for Google Kolibri

Google RankBrain skulle ifølge Google selv, have været en kæmpe succes. Den nye søge algoritme fra Google, skulle eftersigende stå for 15% af de søgeforespørgsler der bliver lavet på Google i øjeblikket.

Hvordan virker Google RankBrain?

Det som algoritmen er udregnet til, er at vise varierende søgeresultater for brugeren. Hvis man før i tidensøgte på feks. “Barack”, så ville Google vise resultater hvori søgeordet “Barack” indgik. Men med den nye RankBrain opdatering udregnes søgealgoritmen anerledes. Google er nemlig blevet bedre til at forstå de søgeforespørgsler, vi som brugere til dagligt laver på Google. Det vil sige at hvis du idag laver en søgning på “Barack”, så vil du også kunne se resultater som, “US Præsident,” “Barack Obama,” eller “Michelle Obama’s mand.” Det Google vil forsøge med den nye algoritme, er at prøve at lade Google udtænke din søgning for dig. Det er det formål RankBrain har ifølge Greg Corrado, som Bloomberg har interviewet.

Du kan her se en kort snak om Googles nye opdatering her