Tre tips til personlig virksomhedskommunikation på Facebook

-Af Søren Pedersen, Tekstzonen.dk

Du har garanteret set de første tusindvis af virksomheder og organisationer på Facebook. I dag har de fleste virksomheder nemlig en side på Facebook.

For mange er den tilstedeværelse en bevidst corporate communication strategi, hvor kommunikationsindsatsen skal opbygge relationer til alle virksomhedens stakeholders og interessenter. Og så er der virksomhederne, der ikke slår kommunikationsplaner med store ord op, men er på Facebook, fordi alle andre er det.

Uanset om din virksomhed er på Facebook som et led i en større imagekonstruktion eller blot fordi andre forretninger bruger sociale medier, så er der en universel regel, du skal bide mærke i:

Du bør tale i øjenhøjde med din målgruppe og henvende dig personligt. Det får du 3 gode råd til her.

Brug personlige pronominer:

At hvad for noget? Bare rolig, personlige pronominer er ”jeg”, ”du”, ”I” osv. Og det er vigtige ord i din kommunikation, fordi du ved at anvende ”du” (som jeg blandt andet gør igennem dette indlæg) taler direkte til din modtager. Det gør automatisk teksten mere personlig og relevant for læseren, ligesom han eller hun får lettere ved at forholde sig til indholdet. Det handler jo om læseren selv.

Skriv i en personlig tone (men husk målgruppen):

Tænker du, dine følgere fortsat vil ”like” din side, hvis du kommunikerer lige så kedeligt som en dansk kommune, der beskriver genbrugsordningen i kedeligt kancellisprog? Nej, vel?

Din virksomhed har garanteret sine egne særtræk og selvstændige syn på mange område. Den har sikkert også en særlig grafisk stil, som den følger, og måske endda også et værdisæt og en klar vision. Derfor skal den naturligvis også have sit eget sprog. Kommuniker derfor med din målgruppe i en passende tone og hver konsekvent, så stilen bliver genkendt.

Husk dog at tænke på netop målgruppen. Sælger du haveudstyr kan du sagtens starte med et frisk ”Savner du ordentligt udstyr til dine grønne fingre?”, men er du en bedemand skal du nok gribe til en mindre ligefrem og mere defensiv kommunikationsform. Formidling er afgørende for folks opfattelse af din forretning. Sørg desuden for at anvende samme tone på alle dine platforme, så du er let genkendelig.

Vær engageret:

Hvis din kommunikationsindsats begynder at virke, og dit publikum engagerer sig i dit indhold, skal du naturligvis gengælde kærlighedserklæringen.

Dine opslag giver absolut bedst ROI, når de er en del af det news feed, der kører hos brugerne. Samtidig er en af de største forcer ved Facebook at bygge et community, hvor du opbygger tillid til dine fans / følgere. Derfor sker en stor del af magien først e-f-t-e-r dine opslag, nærmere bestemt i situationen hvor du bygger bro mellem dit brand og dine kunder.

Desværre kan disciplinen være tidskrævende, og derfor siger mange, at de ”ikke har tid til at svare på alle kommentarer og beskeder”. Men tænk på dig selv. Afventer du ikke svar, når du har kommenteret? Ville du gide at involvere dig i et brand, hvis du sidder med en forventet risiko i forhold til at blive brændt af?

Brug hellere 2 minutter på at svare en person. Det får ham eller hende til at føle sig set og bekræftet, og det resterende publikum ser, du tager dine fans seriøst.

Ønsker du at skrue helt op for charmen – og selvfølgelig gør du det – så slut dit svar af med dit navn ved at tilføje ”-Søren”, ”-Peter” eller ”-Maria” afslutningsvis. Det bygger endnu mere tillid og relation mellem dig og din følger.

Har du ikke tid til at svare alle kommentarer, så brug i det mindste ”like” funktionen. Husk at tak kan siges på mange måder.

-Søren.

NB! Dette indlæg er udformet som en del af den digitale alliance mellem Digital Aalborg og Tekstzonen – tekstforfatning til hjemmesider, nyhedsbreve, presse og sociale medier.

Guide: Gratis SEO analyse.

Gratis SEO analyse

SEO analyse på under 45 sekunder

Få en SEO analyse helt gratis og få resultatet med det samme.

SEO analyse til dit website kan hjælpe dig med at, skabe en bedre søgeoptimeret hjemmeside og dermed skab større chance for at, få leads og derved med at, skabe flere salg på dit website.

SEOrap.dk er et dansk værktøj der hjælper dig med at, få lavet en gratis SEO analyse og få tilsendt en PDF rapport over de ting du kan optimere i forbindelse med søgemaskineoptimering. SEOrap.dk er gratis og du forpligter dig ikke til noget når du laver en SEO analyse hos dem, du får blot en bekræftelse på mail og har mulighed for at, kontakte folkene bag SEOrap.dk med henblik på at få optimeret ud fra den rapport der bliver lavet til din hjemmeside.

Video guide til gratis SEO analyse

SSL certifikat til hjemmeside

SSL certifikat

Sider med SSL certifikat bliver vist først

Googles Zineb Ait Bahajji meddelte at fremadrettet vil Google forsøge at indeksere HTTPS sider først, før HTTP tilsvarende side. Det betyder at hvis din hjemmesides intern linkbuilding refererer til HTTP URLer, såvil Google forsøge at se om de samme sider findes på HTTPS og hvis de gør vil Google altså indeksere HTTPS-versionen og vise disse sider i søgeresultaterne.

Google sagde bla:
“Today we’d like to announce that we’re adjusting our indexing system to look for more HTTPS pages… Specifically, we’ll start crawling HTTPS equivalents of HTTP pages, even when the former are not linked to from any page… When two URLs from the same domain appear to have the same content but are served over different protocol schemes, we’ll typically choose to index the HTTPS URL.”

Her er kravene fra Google

  • Ingen usikre afhængigheder (scripts,embeds, billeder osv.)*
  • Ikke blokere crawling via robot.txt
  • Må ikke redirect brugere til en usikker HTTP
  • Må ikke indholde rel=”canonical” link til HTTP side
  • Ikke indholder noindex robot meta tags
  • Ikke indeholde on-host udegående links til HTTP URL adresser
  • Sitemap skal liste HTTPS url adresse og ikke HTTP
  • Serveren har valideret TLS certifikat

*Den første er hård og kan ramme mange med en ordentlig mavepuster. Der findes nemlig rigtig mange hjemmesider der bruger billeder, embeds, videoer  og andre scripts på sin hjemmeside der ikke kører via en sikker forbindelse.. Alt dette skal laves om til HTTPS forbindelser for at kunne imødekomme Google nye krav om HTTPS. Google gør det netop for at gøre internettet mere sikkert. Du kan bestille et SSL certifikat til din hjemmeside her (affiliate link).

Test SSL certifikat

Der findes nogle hostingudbydere dertilbyder webhotel med SSL certifikat inkluderet. Andre udbydere tilbyder også at man kan tilkøbe det som en ekstra service, til sit webhotel. Er du i tvivl om din hjemmeside har et SSL certifikat? Test om din din hjemmeside har SSL certifikat her.

Installering af SSL certifikat

Hvis du har brug for hjælp til opsætning af SSL certifikat på WordPress, så kan du kontakte os hos e-Manager.dk. Vi kan hjælpe dig med at installerer SSL certifikat på din WordPress side og gøre den mere sikker for dine brugere, og dermed kan du opnå bedre placeringer i søgeresultaterne hos Google.

Live blog karrusel fra Google

Google har lanceret en ny blog karrusel

Det blev igår udmeldt fra Google at de har lavet en ny blog karrusel, udviklet specifikt til live blog indhold.

Ifølge Googles udvikler team, skulle det nu være muligt for udgivere at markere indhold, med deres nye blog skema.

Starting today, we are making the markup that powers these live blog carousels publicly available. So, if you’re a publisher interested in improving the way that users find your content in Google Search, head over to g.co/LiveBlogMarkup to learn more.

Google har allerede testet den nye funktion af med flere større samarbejdspartnere som The Guardian, Washington Post og The Telegraph.
Google blog karrusel

Forbered dig på Google pingvin opdatering

Google Pingvin

Den næste opdatering til Google pingving er på vej, siger en talsmand for Google

Optimer din hjemmeside til Google Pingvin opdatering

Det betyder at alle der blev straffet under opdatering sidste år tilbage i år 2014, nu har chancen for at rette op på de fejl der var lavet. Den nyeste opdatering af Google pingvin, skulle være udført således at den arbejder i real time. Det vil sige at Google nu har mulighed for at observere såkaldte “spammy” links. Når disse links er fjernet fra siden, vil man kunne opleve en markant forbedring af ens søgeresultater.

Som så mange andre opdateringer, så vil der altid være vindere og taber når der kommer en opdatering. Forstået på den måde, at Google opdateringer på søgealgoritmer har effekt både negativt og positivt. Så det er en god idé at holde øje med om din side nu lever op til Google Pingvins, nye krav. Det er selvfølgelig altid en god ting at sikre dig at din side, er godt søgeoptimeret. Gør det til en vane og behold dine gode placeringer, eller få bedre placeringer.

 

Hastighedsoptimering af WordPress hjemmeside

Hurtigere hjemmeside, giver bedre placeringer i søgeresultaterne.

Hastighedsoptimering af hjemmeside giver bedre placering

Optimer hastigheden på din hjemmeside

Når Google skal vise dig sine dyrebare søgeresultater, så kigger de på ALT. Herunder også hastigheden. Det vil sige at hvis du har søgeoptimeret din hjemmeside lige så godt som din “kollegas” og at din hjemmeside tager 1 sekunder længere om at loade, ja så vises kollegaens søgeresultat altså over dit.

Google vil give sine brugere det bedste indhold og vil derfor og sørge for at brugere får en god oplevelse på din side de rammer. Det gør de selvfølgelig ikke, hvis det tager lang tid om at loade en hjemmeside.

Når man går ind og optimere load tiden på ens hjemmeside, vil man gå ind og tage et kig på den kode hjemmeside er bygget op i. Her vil man selvfølgelig gå ind og fjerne al unødvendig kodning. I mange CMS systemer, findes der bla. funktioner hvor man kan deaktivere moduler eller plug-ins. Men det er bestemt her man oplever at de stadig bliver loadet når en bruger besøger hjemmesiden. Det er bla. sådan nogle steder at man vil kunne optimere hjemmesiden. Udover det vil man selvfølgelig også tage et kig på billederne der er på hjemmesiden, for at se om man evt kunne optimere målene på billedet for at kunne reducere selve størrelsen på billedet.

Test din egen hjemmesides load tid

Du kan selv teste hvor længe din hjemmeside er om at loade for din bruger. Du kan benytte dig at et gratis værktøj der hedder Pingdom Website Speed test.

Hvis du er i tvivl om hvordan du kan optimere hastigheden på din hjemmeside, eller hvis du ønsker at optimering af load tiden på din hjemmeside, så kan du kontakte DigitalAalborg.dk hvor vi kan hjælpe dig .

Google RankBrain er et hit!

Google RankBrain

Googles søgealgoritme “RankBrain”

Det RankBrain har til formål at vise et bredere søgeresultat for brugeren

Google RankBrain er dog ikke nogen erstatning for Google Kolibri

Google RankBrain skulle ifølge Google selv, have været en kæmpe succes. Den nye søge algoritme fra Google, skulle eftersigende stå for 15% af de søgeforespørgsler der bliver lavet på Google i øjeblikket.

Hvordan virker Google RankBrain?

Det som algoritmen er udregnet til, er at vise varierende søgeresultater for brugeren. Hvis man før i tidensøgte på feks. “Barack”, så ville Google vise resultater hvori søgeordet “Barack” indgik. Men med den nye RankBrain opdatering udregnes søgealgoritmen anerledes. Google er nemlig blevet bedre til at forstå de søgeforespørgsler, vi som brugere til dagligt laver på Google. Det vil sige at hvis du idag laver en søgning på “Barack”, så vil du også kunne se resultater som, “US Præsident,” “Barack Obama,” eller “Michelle Obama’s mand.” Det Google vil forsøge med den nye algoritme, er at prøve at lade Google udtænke din søgning for dig. Det er det formål RankBrain har ifølge Greg Corrado, som Bloomberg har interviewet.

Du kan her se en kort snak om Googles nye opdatering her

Søgeoptimering af Twitter konto

Søgeoptimer din Twitter konto

Sådan kan du søgeoptimere din Twitter konto

Du kan også bruge søgeoptimering på din Twitter profil og andre profiler på sociale medier.

Se her 5 hurtige tips til søgeoptimering af Twitter profil

1. Dit Twitter brugernavn

Når du laver et Twitter brugernavn skal du forestille dig at det er dit domænenævn hos Twitter. Derfor skal du altid forsøge at få dit domænenavn/firmanavn med i dit Twitter brugernavn. På den måde har du større mulighed for at blive vist ved Google søgninger.

Et Twitter brugernavn er maksimeret til 15 karakter, men det er bedst at holde sig til omkring 10.

2. Link til din rigtige URL

På din Twitter profil side, har du mulighed for at sætte et link op til din hjemmeside. Her er det meget vigtigt at du linker til den rigtige sider og ikke en eller anden underside.

3. Søgeoptimer din Twitter biografi

Ligesom så mange andre sociale medier, har Twitter også den mulighed at du kan skrive en biografi om din virksomhed. Her er det at du skal have SEO brillerne på og være opmærksom på at skrive en SEO venlig tekst. Google går nemlig også forbi Twitters profiler for at se om de kan finde noget relevant.

4. SEO optimer dit Twitter profilbillede

Sørg for at navngive dit profilbillede SEO venligt, som var det et billede til et SEO artikel. Her kan du eks. kalde dit billede “min-virksomhed.jpg” i stedet for et klassisk “logo.jpg”. Dette er selvfølgelig også noget Google har større chance for at kunne spotte.

Sørg for at dit billede ikke er større end 250 x 250 pixels for at optimere load tiden på dit profilbillede.

5. Sidst men ikke mindst, søgeoptimer dine Tweets

Her skal du lave dine Tweets på samme måde som var du ved at lave en Adwords annonce. Hvert evig eneste ord er værdifuldt eller ubrugeligt.

For at opnå mere synlighed i søgeresultaterne er det vigtigt at der bliver brugt de rigtige keywords og hashtags. Det er også en god idé at tilføje dine vigtige Tweets til foretrukne.

Undersøgelser fra SEO firmaer i USA viser at hvis du bruger keywords i dine Tweets, kan opnå bedre resultater i søgeresultaterne med din Twitter-profil..

Facebook søgning er blevet forbedret

Facebook søgning

Med en facebook søgning kan du snart søge på mere end 2 trillioner opslag på facebook

Efter en opdatering tilbage i December 2014 blev facebook søgning opdateret med mulighed for at søge i venners opslag

Nu bliver facebook søgningen altså opdateret igen og vil snart vise resultater fra sider, grupper og alt andet relevant indhold som du eller dine venner følger.

Udover at vise indhold fra dine egne eller dine venners interesser vil du i den nye facebook søgning også kunne finde populære opslag på facebook. Den nye facebook søgning er i øjeblikket kun i brug på den engelske version af Facebook. Det vides endnu ikke hvornår den danske version af Facebook kan gøre brug af den nye Facebook søgning

“When something happens in the world, people often turn to Facebook to see how their friends and family are reacting,” siger Facebooks Vice President of search Tom Stocky i et blogindlæg og den nye facebook søgning. “Today, we’re updating Facebook Search so that in addition to friends and family, you can find out what the world is saying about topics that matter to you.”

Her er Facebooks beskrivelse af opdatering (vil blive tilgængelig på iPhone, Android og web version. Dog ikke i Danmark endnu):

  • Better search suggestions: When you tap into the search box and start typing, we’ll now offer timely, personalized search suggestions. As you type, we’ll highlight things that are happening right now so you can follow popular stories as they unfold.
  • Search results with public posts and posts from friends: When you search, you’ll now see the most recent, relevant public posts along with posts from your friends. Search results are organized to help you cut through the noise and quickly understand what the world is saying about a topic in the moment. You also can pull-to-refresh and see the latest public posts.
  • Find public conversations with search: When a link gets shared widely on Facebook, it often anchors an interesting public conversation. Now there’s a new way to quickly dive into that discussion. With one tap, you can find public posts about a link, see popular quotes and phrases mentioned in these posts, and check out an aggregate overview of sentiment. This feature is a first step—we look forward to people using it and giving us feedback so we can make it even better.

Vil du gerne have søgeoptimeret din facebook side? Kontakt os hos e-Manager.dk og lad os hjælpe dig.