Tre tips til personlig virksomhedskommunikation på Facebook

-Af Søren Pedersen, Tekstzonen.dk

Du har garanteret set de første tusindvis af virksomheder og organisationer på Facebook. I dag har de fleste virksomheder nemlig en side på Facebook.

For mange er den tilstedeværelse en bevidst corporate communication strategi, hvor kommunikationsindsatsen skal opbygge relationer til alle virksomhedens stakeholders og interessenter. Og så er der virksomhederne, der ikke slår kommunikationsplaner med store ord op, men er på Facebook, fordi alle andre er det.

Uanset om din virksomhed er på Facebook som et led i en større imagekonstruktion eller blot fordi andre forretninger bruger sociale medier, så er der en universel regel, du skal bide mærke i:

Du bør tale i øjenhøjde med din målgruppe og henvende dig personligt. Det får du 3 gode råd til her.

Brug personlige pronominer:

At hvad for noget? Bare rolig, personlige pronominer er ”jeg”, ”du”, ”I” osv. Og det er vigtige ord i din kommunikation, fordi du ved at anvende ”du” (som jeg blandt andet gør igennem dette indlæg) taler direkte til din modtager. Det gør automatisk teksten mere personlig og relevant for læseren, ligesom han eller hun får lettere ved at forholde sig til indholdet. Det handler jo om læseren selv.

Skriv i en personlig tone (men husk målgruppen):

Tænker du, dine følgere fortsat vil ”like” din side, hvis du kommunikerer lige så kedeligt som en dansk kommune, der beskriver genbrugsordningen i kedeligt kancellisprog? Nej, vel?

Din virksomhed har garanteret sine egne særtræk og selvstændige syn på mange område. Den har sikkert også en særlig grafisk stil, som den følger, og måske endda også et værdisæt og en klar vision. Derfor skal den naturligvis også have sit eget sprog. Kommuniker derfor med din målgruppe i en passende tone og hver konsekvent, så stilen bliver genkendt.

Husk dog at tænke på netop målgruppen. Sælger du haveudstyr kan du sagtens starte med et frisk ”Savner du ordentligt udstyr til dine grønne fingre?”, men er du en bedemand skal du nok gribe til en mindre ligefrem og mere defensiv kommunikationsform. Formidling er afgørende for folks opfattelse af din forretning. Sørg desuden for at anvende samme tone på alle dine platforme, så du er let genkendelig.

Vær engageret:

Hvis din kommunikationsindsats begynder at virke, og dit publikum engagerer sig i dit indhold, skal du naturligvis gengælde kærlighedserklæringen.

Dine opslag giver absolut bedst ROI, når de er en del af det news feed, der kører hos brugerne. Samtidig er en af de største forcer ved Facebook at bygge et community, hvor du opbygger tillid til dine fans / følgere. Derfor sker en stor del af magien først e-f-t-e-r dine opslag, nærmere bestemt i situationen hvor du bygger bro mellem dit brand og dine kunder.

Desværre kan disciplinen være tidskrævende, og derfor siger mange, at de ”ikke har tid til at svare på alle kommentarer og beskeder”. Men tænk på dig selv. Afventer du ikke svar, når du har kommenteret? Ville du gide at involvere dig i et brand, hvis du sidder med en forventet risiko i forhold til at blive brændt af?

Brug hellere 2 minutter på at svare en person. Det får ham eller hende til at føle sig set og bekræftet, og det resterende publikum ser, du tager dine fans seriøst.

Ønsker du at skrue helt op for charmen – og selvfølgelig gør du det – så slut dit svar af med dit navn ved at tilføje ”-Søren”, ”-Peter” eller ”-Maria” afslutningsvis. Det bygger endnu mere tillid og relation mellem dig og din følger.

Har du ikke tid til at svare alle kommentarer, så brug i det mindste ”like” funktionen. Husk at tak kan siges på mange måder.

-Søren.

NB! Dette indlæg er udformet som en del af den digitale alliance mellem Digital Aalborg og Tekstzonen – tekstforfatning til hjemmesider, nyhedsbreve, presse og sociale medier.

Rami Najmi

Sidder til dagligt som Organic Search Specialist og ellers bruger jeg fritiden på musik, træne, nørde og hunden.

You may also like...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *