Analyse af JYSK (skoleprojekt)

Når man som det første besøger hjemmesiden er man ikke et sekund i tvivl om hvem afsenderen er, hvis man ved hvem afsenderen er. Det fremgår tydeligt ved hjælp af de velkendte farver med den hvide svane at, der her er tale om en velkendt dyne og pudesælger ved navn Jysk.

Personligt er det noget jeg forbinder med troværdighed og tryghed da det er noget man kender og derfor er der meget stor chance for at, det er en hjemmeside man ville kigge lidt nærmere på.

Hjemmesidens URL adresse har 4 bogstaver og afspejler sig i navnet på virksomheden og dens brand, og det er med til at, gøre det hjemmesideadressen meget nemmere at, huske for alle.

Formål med mediet

Der hersker ikke nogen tvivl om at, Jysk.dk er en digitaliseret udgave af de velkendte og trofaste JYSK varehuse vi kender i fysisk format i de fleste byer i Danmark. Man bliver mødt med en pæn opsætning og præsentation af JYSK og deres produkter og ligeledes virksomheden bagved. De møder en i øjenhøjde på både service og købmandskab og det er her jeg tror at, JYSK er gode til at, gøre sig mere synlige end andre.

JYSK.dks modtager

I den digitale verden har JYSK den kæmpestore fordel at, kunne ramme alle og har derfor en kæmpe store målgruppe som, der bliver satset på. Det kan være alt lige fra legetøjsseng til en designlampe, der kan købes på Deres hjemmeside og de kan derfor annoncere og ramme bredt via mediet.

De gør brug af en top navigation med dropdown menu der viser en oversigt over kategorier, som er opdelt efter det rum man leder efter noget til. Det giver en god indgangsvinkel og en rolig behagelig tilgang til hjemmesiden og dens navigation.

Ovenover menuen finder man et nyttigt søgefelt hvor man, kan søge efter en specifik vare på hele JYSKs webshop.

Man kan nemt finde ud af hvor man har sin mus ved hjælp af de markeringer der kommer når man holder musen over et menupunkt. De har været så smarte at, bruge den blå farve de har fra Deres logo til at, indikere når man har markeret et menupunkt. Desværre har de glemt at, gøre sådan at, et menupunkt er markeret med en farve når man står inde på den pågældende kategori og det er derfor kun ved hjælp af ”brødteksten” muligt at, se hvor man befinder sig på hjemmesiden.

Den kunne eksempelvis se sådan her ud: ” Forside/Kontor/Kontor diverse”

Funktioner på JYSK.dk

Siden er meget brugervenlig og lever op til de standarder der er for en hjemmeside og dens tekniske krav og ikke mindst brugervenlighed. Den fungere godt på enheder som tablets, smartphones og andre digitale enheder man, kan udforske internettet med.

På hjemmesiden har man også funktioner hvor det er muligt at, logge ind og have en bruger hvor man kan gemme sin ordrehistorik og hente kvitteringer og meget mere.

Opbygning

Den er bygget op som en klassisk hjemmeside eller en webshop hvor man, har logo oppe I venstre hjørne og man bliver mødt af et slideshow hvor de har nogle budskaber med tilbud eller sæsonvarer til nedsatte priser. Lidt længere ned ad siden får man en kategorioversigt der nemt kan navigere hen til en kategori med varer man søger, eller søge på en specifik vare.

Tekst på JYSK.dk

Når man skriver tekster til en hjemmeside handler det i de fleste tilfælde om at, skrive nogle tekster der er SEO venlige og derfor letlæselig for søgemaskiner som Google og Bing, men ikke mindst også for brugeren der besøger hjemmesiden.

Hvis man ønsker at, formidle sit budskab videre til nogle kunde eller nogle potentielle nye kunder er det vigtigt man prøver at, beskrive sine produkter kort og præcist. Det er også med til at, give en bedre kommunikation til sine brugere og på den måde møder man dem i øjenhøjde på hjemmesiden via teksten.

Google har en robot som, hele tiden scanne alle hjemmesider i hele verden og denne robot bliver hele tiden tilpasset således at, den er så avanceret som overhovedet muligt og giver de bedst resultater til Googles brugeres. Det betyder også at, man som tekstforfatter til hjemmesider bliver nødt til at, tage højde for disse robotter kan læse ens budskab og samtidig skal der tages højde for at, rigtige mennesker også skal læse teksten.

Vurdering af JYSK.dk

Det er en super god og effektiv hjemmeside med et formål om at, skabe en god brugeroplevelse og samtidig forsøge at, sælge mere via de digitale medier. Hjemmesiden har en god brugerflade og er meget konverterings venlig og gør det nemt for brugeren at, handle og gennemføre et køb og ydermere købe relateret varer.

Man kan nemt finde information på virksomhed bag hjemmesiden og der er ikke langt til at, finde telefonnummer og nyttig kontaktinformation, hvilket har en utrolig virksomhed tryghedsfornemmelse for en forbruger der handler på nettet.

JYSK.dk sammenlignet med en anden hjemmeside

Hvis man kigger på hvordan JYSK.dk har valgt at, bygge deres hjemmeside op, vil man finde mange ting der går igen fra andre store hjemmeside med mulighed for køb online. Det handler om at, gøre det så let og overskueligt som overhovedet muligt at, købe noget på hjemmesiden. Derfor oplever man også tit at, folk der har handlet på en hjemmeside før, har tilbøjelighed til at, komme tilbage til samme hjemmeside og handle igen.

Tager vi en hjemmeside som https://unoliving.com/ synes jeg personligt at, den indikere ikke så meget professionlisme og ”stort varehus” som, JYSK.dk gør. Det bunder i sidste ende nok i noget med genkendelighed fra logo og farver, men jeg synes generelt at, JYSK.dk virker mere professionel og kommercielt. Det skal dog ikke forstås sådan som om at, https://unoliving.com/ ikke virker troværdig, men det er bare ikke en hjemmeside, der efter min smag, er lige så konveteringsvenlig som JYSK.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *